15 Aralık 2012 Cumartesi

Noel nedir? Kimlere özgüdür? Ne zaman, nicin ve nasil kutlanir?


$u yazimda ayrintilariyla yazmistim, ama kumanda panelime göz gezdirdigimde bu konudan bihaber olan onlarca insan göruyorum.. O yüzden tekrar bir hatirlatma yapmak boynumun borcu oldu, zira bu konu cok canimi sIkIyor.. Aranizda usenip linke tiklamayanlar olacagini bildigim icin , yeni bir postta daha yer vermek istedim, ikinci bi baski yapmaktan hic hoslanmam ama yeter ki körcahil özenti milletimiz titreyip bi kendine gelsin..Daha önce söylediklerimin uzerine ekleyecek bir seyim yok, o yuzden tekrar aynen aktariyorum.. Sözlerim epey bi sertmis ama kimse kusura bakmasin, bu konuda musamaham yok..

 
Aranizda hala christmas, noel denilen seyin 31 aralikta kutlandigini zanneden elit-i iftiharlarimiz varmis. Hooo hooo hoooo diye gulmek istiyorum simdi onlara ben :) Biz bunlara kendini modern ve kulturlu göstermeye calisan aslinda özunde hic bir kot bilmeyen sosyete pazari ezikleri de diyebiliriz. Afedersiniz ama siz 1 ocakta "mutlu noeller" diye haykirdiginizda gavurlar size kiclariyla guluyor.. Bu konuda onlari destekliyorum, cunku sonuna kadar hakediyorsunuz siz bu muameleyi. Neymis efendim Turkiye'nin kulturu genismis, degiskenmis, geliskenmis. Gecin bunlari anam babam. Adi ustunde kristmis (krist= hristiyan), hala anlamakta gucluk ceken zIndIklar var.. Onlar icin ufak bir aciklama yapayimda sevab haneme arti puan kazandirmis olayim.
Sag omzumdaki melek, yaz kizim.
 
 
Öncelikle bilinmesi gereken en önemli nokta Noel 24-25 aralikta kutlanir, kesinlikle ama kesinlike 31 aralikta degil. Hristiyanlarin kutladigi dini veya evrensel bir bayramdir. Hristiyanlar tarafindan mesih olarak kabul edilen Hz. İsa'nin dogum gününün geleneksel olarak kutlandigi yillik tatildir. Noel’de, İsa'nin dogum günü kutlamasiyla birlikte cesitli âdetlerler de yerine getirilir. Nedir bunlar: noel agaclari suslemek, hediyelesmek (paketler 25 aralikta acilir), hindi-domuz (simgesel yemekleri), noel baba objeleri vs.
 

Ve bu objeler 25 aralik sonrasi kaldirilir, yerine parti susleri, havai fisekler kukuletalar alinir.. Iste bizim de yapmamis gereken tam da bu. Elbette yeni yili coskuyla kutlamak, sokaklari evleri isil isil suslemek biz muslumanlarin da hakki .. Kabul etmeliyim ki, sokaklarin evlerin isil isil suslenmesi cok güzel bir adet ama bunu noel adi altinda yapmayin gözunu seveyim.... Süsse süs takin, isiklandirmaksa isiklandirin.  Yeniyili kutlamak istiyorsaniz alin balonlarinizi, kukuletalarinizi, süslerinizi, duduklerinizi, cekirdeklerinizi kutlayin kardesim. Noel baba ve noel agaclariyla gercekten kendinizi cok komik bir duruma dusuruyorsunuz.. illa ben bu adetleri seviyorum, bu sekilde kutlamak istiyorum diyorsanizda dogru sekilde ve dogru tarihte kutlayin. Buna bi sözumuz yok.
 
 
Neden kendi bayramlarimiza gelince bu kadar özen gösterilmez ayrica? Bunun son örneklerini kurban bayraminda yasadik, cocuklarimiza gerek görsel medyada gerek bazi gazetelerde kurbanin bir katliam bir yok edis, hayvanlara yapilan zulüm gibi göstermeye calistilar. Bu sayede dinimizin insanlik adina,yardimlasma adina unutulmusu hatirlatma, dargini baristirma adina öngörduklerini göz ardi etmediler mi?
Peki o cok duyargacli vatandaslarimiz ayni tepkiyi zaten kIt olan agaclarimiz katledilirken neden göstermiyor? Katledilen bu cam agaclari evlere getirilerek daha mi Avrupai olmus olacaklar ya da agacin dibine hazreti isa’nin inmesi bekliyecekler?
 
 
Noel baba safsatafasi var bir de, ne yalan söyleyim ben de sevimli buluyorum bu hayal urunu yasli tontonu. Lakin söyle bir sey var ki o da baska bir dinin sembolu olmus biri.sorsaniz bu noel elbiselerini giyenlere,giydirenlere, beklide ne yaptiklarinin ve kime ne amacla hizmet ettiklerinden haberleri bile yoktur..

Bizim öz ve öz olan gercek olan degerlerimiz yok mu.. elbette var ama batili degerler iliklerimize o kadar islemis ki, kendi degerlerini koruyanlara "bağnaz, amele, kiro, eski kafali ve banal" yakistirmalari yapilirken, bati özentileri " modern, cagdas ve kulturlu" kabul ediliyor. Cok sacma..!
 

Ille de yasli bir tonton simgesi ariyorsaniz kendinize, bizim olmayan noel baba yerine bizim olan Nasreddin Hoca'yi sevin. Onun sevgisini asilayan cocuklariniza ki en azindan bir ise yarasin. Hem guldursun , hem dusundursun minik beyinlerini..

Yillardir Avrupa'da yasadigim icin ister istemez bu adetlerin icine dahil oluyorum. Yabanci bir ulkede yasiyorsaniz, yasadiginiz yere ayak uydurmak zorundasiniz. Mesela noel yemeklerine davet edilir giderim, hediyeler alinir bugunde kirmak olmaz alirim.. Kucuk noel baba objeleri hediye edilir geri cevirmem.. Yabanilik yapip yok siz gavursunuz uzak durun benden diyecek halim yok. Memleketimi kötu tanitamam yabancilara..
Lakin en azindan Turkiye'de bazi seylere dikkat edelim lutfen. Ne anlama geldigini bilmedigimiz seyleri sahiplenmeden önce bir arastiralim, ögrenelim ona göre yapalim secimlerimizi. Köru körune baglanmayalim baska degerlere.

Ayrica musluman bir ulkede yasiyorsak, turkce konusuyorsak ARTiSTLiK yapmanin alemi yok.. Yeni yilda kurun cilingir sofranizi doyasiya kutlayin.. Noel ve cristmist kelimelerini uzak tutun hanenizden.
100 yıldan beri kisiliksizlestirilmek isin üzerinde türlü oyunlar oynanan bir milletiz.  Aklimizin basina gelmesi kolay olmayacak elbette. iyi haftasonlari herkese.

Hepinize cingilbeeeeeenn...

20 yorum:

HİLAL'LE dedi ki...

Ağzınıza sağlık. Ayrıca bilmeyenler için söyliyeyim noel 24 aralığı 25 aralığa bağlayan gece kutlanır. Yılbaşıyla bir alakası yoktur. Ben de sık sık neden özel günlerimizde evlerimizi sokaklarımızı hiristiyanlar gibi süsleyip püsleyip kutlamayız diye hayıflanırım...

Adsız dedi ki...

Bence biraz fazla abarti ve sov icerikli bir yazi olmus, en azindan benim hissiyatim bu.

Evet Noel dini bir bayram ve kutlamadir hristiyanlikta, ama kokeni cok daha eskiye dayanir.Pagan dinlerinde benzer agac susleme ve kutlamalar gorulur ki bunun ozunde de gunesin geri donusunu (reborn of sun - gunlerin kisalmaya baslamasinin sona ermesiyle gunesin geri donmesi) kutlamaktir. Bir nevi hristiyanligin bu gelenegin uzerine kondugunu da soyleyebiliriz. Hak verirsiniz ki kitlelerin dinini degistirebilmek icin akillica bir yontem. Olan genekleri koruyarak konuyu devam ettirmek.Benzer bir uygulama Paskalya'da da var ki keza o da doganin tekrar dogusunun kutlanmasi anlamina gelir ve yine pagan dinlerinde mevcut bir kutlamadir.

Evet bende Avrupa'da yasiyorum ama dediginiz gibi konuya dini bayram olarak yaklasan arkadasim yok acikcasi, ki esimde bir yabanci. Noel Avrupa'da daha cok gelenek haline gelmis bir durumda artik, kimse aman cok dini, holy bir gun yaklasiminda degil. Daha cok ailelerin biraraya geldigi, yemekler yedigi ve zaman gecirdigi bir donem.

Velhasil bizdeki uygulama da yeniyil kutlamasi, noel olarak kutlayanlar oldugunu ilk kez sizden duyuyorum. Agac susleme konusunda millet olarak niye bu kadar takintili oldugumuzu bilemiyorum ama demem o ki o bir hristiyan gelenegi degil. Insanlar hristiyanlasmaya da calismiyor,sadece yeni yilin gelisini mutlulukla, normal gunlerden farkli bir kutlamayla girmeye calisiyor. Uzun yillar Avrupa'da yasamis olmaniza sastim acikcasi, Turkiye'nin son birkac yildir en son ihtiyaci olan sey bagnaz yaklasimlar ve insanlari siyah yada beyaz olarak donusturmek. Zaten bunyesinde yeterince bagnazlik barindiriyor.

Herkesin istedigi hayati ozgurce yasayabildigi,istedigini ozgurce dile getirebildigi, kadinlarin her alanda esit olabildigi, homofobikligin sona erdigi bir ulke olabilmek yilbasi yada "noel" agaci suslemeye takilmaktan cok daha onemli bence.

Elvan

film izle dedi ki...

Teşekkürler. İyi açıklanmış.

stupidrabbit dedi ki...

kesinlikle katılıyorum.
yazdığın her cümleye katılıyorum hatta.
adam orda geleneğini göreneğini korumaya çalışıyor,bi şeyleri yaşatmaya çalışıyor, sonra bazı gerizekalılar gelip amele,eski kafalı diyor.. SAÇMA

*SİMONE* dedi ki...

bazıları 'bağnazlık' olarak görebilir. evet bende bağnaz olarak görenleri aşırı özenti görüyorum buna da kimse engel olamaz :) yeni bir yılın başlangıcını eğlenerek kutlamak güzel fakat noel ağacı süslemeyi de anlamsız buluyorum... bağnaz olarak tanımladığınız insanları iyi gözlemleyin adsız hanımefendi... biz de yılbaşında eğlenen insanlarız... sizin bizi bağnaz diye etiketleme hakkınız varsa bizimde size özenti deme hakkımız var :)

Dr.eamer dedi ki...

güzel yazı,içten tebrik ettim.

weba dedi ki...

Noel'i bilmeyenler için güzel yazı olmuş.
Bizim bayramlarımız konusunda da haklısın ama Kurban Bayram'ı konusunda çok da katılamıyorum.
İstanbul'un göbeğinde oturup cidden kurbanını katleden insanlar gördüm. Evet medya böyle olmamalı insanlara doğrusunu öğretmeli yapmıyorlar ama üzgünüm bizim milletten ümidimi keseli yıllar oluyor be Ella.

aylince dedi ki...

Çok güzel bir yazı olmuş! Teşekkürler
Sana %100 katılıyorum.

Adsız dedi ki...

Ben de seninle ayni ulkede yasiyorum.Kasim ayini iple cekiyorum.Kasim ayi cok karnlik camlarinda yildizleri balkonlarinda ki isikveren lambalari gördukce icim aciliyor.Ayrica ben de cocuklarima kucuk bir cam agaci hazirliyorum bunda hiristiyanlik adina yapmiyorum.Turkiye de de yapiyordum.Ban göre cok isil isil guzel gecen iki ay.

zelis dedi ki...

Sana sonuna kadar katiliyorum,izin verirsen bazi paragraflari face sayfamda paylasmak istiyorum..diyecek söz birakmamissin,hislerime tercüman olmussun ella.....
birde yukaridaki adsiz adli sahisa sesleniyorum,
Kim bir kavmi taklit ederse oda ondandir ayetini okumasini tavsiye ederim,avrupada yasadiginiz belli,türkiyede herkes bagira cagira 31 aralikta birbirini mutlu noeller diye tebrik ediyor uzak oldugundan duymamasi norma diye düsünüyorum!ama sanki birazcik kuyruga basilmis hissi var yorumunda!!!

Korhan dedi ki...

Ya o değil de;hindi sevmem ama şu tatlı patates diye bişi yapıyolar filmlerde falan görüyorum.Yemediğim şeyin hayaliyle yaşıyorum resmen yıllardır.Hayır tarif bulup yapmak zor değil de ya beğenmezsem.Bu platonik aşık olduğun insanın denyo çıkması gibi bişi.Şimdi farkettim ki tatlı patatese platonik bi aşk besliyomuşum ben:(

Adsız dedi ki...

Senin yazında pek zeka parıltıları ve gerçek bilgi içermiyor. Hem de kimsenin kimseye karışmaya hakkı yok. Sen nasıl yaşamak istersen yaşa benim veya diğerlerinin yaşayışını sorgulamak sana düşmez.
oturup böyle saçma dayanaksız mesnetsiz atmasyon argo dolu bir yazı yazacağına şöyle http://www.gizliteras.com/2011/12/ylbasnda-agac-suslemenin-turk-kokenli.html bir yazı yazsaydın da sana da saygı duysaydık.

éLLa Çiça dedi ki...

Karşıt görüşte olan arkadaşlara 3 yıl önce yazdığım yazının yukardaki linkine tıklayıp yaptığım yorumlar okumasını tavsiye ederim, zira yazının içeriğini tam olarak kavrayamamışlar, orda ayrıntılarıyla sorularına yanıtlar bulabilirler.. Herkese yorumlarıyla konuma zenginlik kattığı için tşk ederim..

éLLa Çiça dedi ki...

hahaha Korhan Haci yedim ben onu hic guzel degil :)

Sinejan dedi ki...

Her insana ve düşüncesine saygılıyımdır ama buna HAYIR işte, klavyene sağlık, tam dozunda bir yazı olmuş, bende çocuklardan vakit bulunca yazacaktım ama senin sayfayı link olarak veririm belki :) Çarşamba günü kahvaltıya fransız hiristiyan bir çift geldi bize, bu konularada değindik aynen senin yazdıklarını anlattılar ama yeni bir şey öğrendim, noel baba coca-cola'nın çıkardığı bir şeymiş, beyaz kırmızı, yani çok eskiden böyle sevimli bir reklam ile atılmışlar tutmuş ve noele dahil edilmiş. Öyle yada değil kediye kedi köpeğe köpek, hey sen çok yaşa!!!!!!

Grace Happy dedi ki...

o ayzını cok detaylı okumustum her dedıgınde haklısın ,ne guzel stockholme gelecektık senle gorusurum falan dıyordum ama son anda bıletı degıstrdık zurıhe gıdıyoruz sıızn oralar cok soguk olur dıye

éLLa Çiça dedi ki...

Ya gracee oldumu şimdi böyle, seninle yüzyüze tanışmayı çok isterim

Kenneillia Mighty dedi ki...

Love love love your beautiful pictures.


Follow one another? Let me know :D

Kenneillia M.
http://thestylevow.blogspot.com/

Adsız dedi ki...

ahahahahahhahahhaa bu kadar eziklik olamaz ya :D neyin kafasını yaşıyosun kızım sen? isveç sizin gibileri sınırdışı etse de isveçliler türkleri sizin gibi kıro sanmasa keşke, resmen türk insanları için lekesiniz.

Rıdvan SUN dedi ki...

herhangi bir bilgiyi aktarırken kullandığımız dile dikkat edelim bir yazı bu kadar düzensiz olmamalı.